Vai tu proti tikt galā ar stresu?

Katram no mums ir cits dzīves ritms, slodze un pienākumi. Lielai daļai cilvēku dzīves intensitāte ir tik liela, ka viņiem rodas problēmas ar stresa pārvarēšanu un tā ietekmi uz fizisko un garīgo veselību. Kas izraisa stresu?

Tā ir visparastākā spriedze ikdienā, kad darbi ir sablīvēti, pārklājas, jums vienmēr jāsteidzas, kaut ko aizmirstat, izjūtat vainu par to, ka nevarat veltīt pienācīgu uzmanību bērniem, neatpūšaties, ir finansiālā spriedze, kas ir ļoti izplatīta Latvijā. Darbspējīgs ģimenes cilvēks var justies kā dzīves ķīlnieks, kuram nav izvēles, viņš nevar apstāties. Stress, kas ilgstoši krājas un netiek atbrīvots, pozitīvi pārlādēts, var atstāt nopietnas sekas.

Stress un veselība

stressĀrsti jau sen ir atzinuši stresa un daudzu saslimšanu tiešo saistību. Stress var izraisīt dažādu hronisku slimību uzliesmojumus, alerģijas, ādas problēmas, arī gremošanas sistēmas traucējumus. Tiek runāts pat par vēža un stresa savstarpējo saistību. Arī es esmu sakārusies ar vairākām epizodēm, kad ļoti intensīvos dzīves posms man sākas negaidītas veselības problēmas, ko ārsts ir novērtējis kā vistiešākās liela stresa sekas.

Ļoti nopietna situācija bija pirms vairākiem gadiem, kad meitai bija tikai viens gads un es jau atgriezos pilnas slodzes darbā, kas bija ļoti intensīvs. Es pārdzīvoju par meitu, kas bija no manis šķirta, katra diena pagāja nenormālā steigā, jo es pati gribēju arī mājās visu izdarīt ideāli, lai mazinātu savu vainas sajūtu.

Joprojām bija regulāras negulētas naktis, jo arī bērns bija satraukts. Stress darbā un mājās, lielais pienākumu apjoms mani iedzina tādā stāvoklī, ka dažu mēnešu laikā ievērojami zaudēju svaru un sāku ļoti slikti justies. Man regulāri sāpēja un dedzināja kuņģis. Līdz kādā svētdienā sākās tik traka sāpju un vemšanas lēkme, ka mani nogādāja slimnīcā.

Pēc visām pārbaudēm un mana stāvokļa stabilizēšanas gastroenterologs konstatēja, ka man ir izveidojusies stresa radīta kuņģa erozija, kas draud pārvērsties čūlā. Ja es nesamazinātu ikdienas intensitāti un neatsāktu regulāri, mazām porcijām ēst, tad sekas varēja būt nopietnas.

Tas gadījums man bija nopietns signāls, lai pārdomātu savu dzīvi un veiktu tajā izmaiņas, kas nāk par labu man, mazina stresu un uzlabo ģimenes mikroklimatu.

Stresa menedžments

Skaidrs ir tas, ka no stresa mēs pilnībā nevaram izvairīties, bet gan tikai iemācīties ar to tikt galā, neļaut tam uzkrāties. Šobrīd lielu popularitāti gūst dažādas terapijas un nodarbības, kuru laikā cilvēki apgūst nomierinošus vingrojumus, nodarbojas ar jogu, elpošanas tehnikām, meditāciju.

Tā ir sava prāta sakārtošana, nervu sistēmas atslogošana. Ja ikdienā ieviesīsiet dažas kvalitatīvas izmaiņas, kas palīdz organizēt sevi stresa situācijās, tad ieguvums un pašsajūtas uzlabojums būs acīmredzams.